Jesteś w:

Formularz wyszukiwania

Piętnasty wykład z cyklu SZTUKA I TECHNOLOGIA

 Ryszard W. Kluszczyński, Od sztuki programowanej do hodowanej - przeobrażenia współczesnej kultury artystycznej

7 czerwca 2017, godz. 17:00
Filia nr 2 MBP, ul. Peowiaków 12

W drugiej połowie dwudziestego wieku sztuka komputerowa, sztuka cyfrowa, proponująca radykalne przeobrażenia pola twórczości wydawała się najbardziej skrajną formą wypowiedzi artystycznej, podważającą wszystkie podstawowe wyznaczniki estetyczne. Sztuka generatywna bowiem problematyzowała kategorię twórczości. Sztuka interaktywna podważała dotychczasową pozycję artysty, wciągając zarazem odbiorców w przestrzeń praktyk kreatywnych, czyniąc ich odpowiedzialnymi za strukturę i wartość dzieła. Sztuka wirtualna zakwestionowała dotychczasowe wyobrażenia o materii dzieła i jego społecznym statusie. Jednak na przełomie dwudziestego wieku i w pierwszych latach dwudziestego pierwszego wykształciły się formy praktyk artystycznych, które nadawały sztuce nowy wymiar i poddawały dalszym transformacjom wszystkie przywołane wcześniej pola radykalnych nurtów aktualnej sztuki. Twórczość artystyczna nabrała charakteru działalności zespołowej, wcielając w swoje formy idee inteligencji kolektywnej. Dzieło uzyskało status żyjącego bytu, hodowanego zarówno w pracowni artysty, która niepostrzeżenie przybrała postać laboratorium, jak i w przeobrażonych polach sztuki pozostających w intensywnym dialogu z nauką. Bioart, sztuka biorobotyczna, neuroart, to dyscypliny praktyk artystycznych, które będą podstawowym przedmiotem mojego wykładu. Będę się starał ulokować te działania w kontekście wyznaczanym przez radykalne nurty aktualnej sztuki dwudziestowiecznej, pokazując, jak cyfrowe formy sztuki programowanej przeobrażają się w biotechnologiczne, hodowane formy artystyczne.

WRÓĆ