Jesteś w:

Formularz wyszukiwania

atomy + bity

 

Wystawę otworzyło spotkanie z Gyonata Bonvicini - dyrektorem i kuratorem berlińskiego oddziału Galerii Nordenhake, który zaprezentował twórczość szwedzkiego artysty i twórcy animacji - Magnusa Wallina.

 

Magnus Wallin bada historię przedstawień ludzi słabszych fizycznie, chorych i niepełnosprawnych w kulturze zachodniej oraz to, w jakim stopniu te sposoby przedstawiania kontynuowane są do dziś. Bardzo ważny w całej twórczości artysty jest humanizm i wymiar społeczny prac. W Exit (1997), swojej pierwszej animacji, Wallin „pożycza” postaci z rysunków Hieronima Boscha z przełomu XV i XVI wieku. Przedstawieni w nich okaleczeni, ranni, niepełnosprawni ludzie są rzeczywistymi studiami Boscha dla malarskich przedstawień ludzi skazanych na piekło – naiwnych, głupich i złych. Artysta zeskanował reprodukcje tych rysunków i wprowadzając do animacji komputerowej uczynił z nich ośmiu bohaterów odgrywających główne role w machinimie Exit, która stanowi fikcyjne uniwersum, podobne do tego ze współczesnych środowisk gier komputerowych. Widz ogląda rozpaczliwą ucieczkę ośmiu niepełnosprawnych postaci przez kilometrowy, płonący korytarz. Animacja została stworzona w konwencji snu, w której historyczne figury Boscha połączone zostają ze współczesnym światem gier komputerowych oraz zawodów sportowych, jest ironicznym komentarzem porównującym zachowania późnośredniowiecznego społeczeństwa, w którym żył Bosch, ze współczesnymi społeczeństwami państw zachodnich. Autor udowadnia, że pozostały one niezmienione przez wieki, pokazuje, jak pewne odwieczne stereotypy dotyczące ludzkiego ciała nadal dominują we współczesnej ikonografii i nadal bardzo mocno wiązane są z ideologią. Korzystanie w tym wypadku ze strategii łączenia kodu gry komputerowej i animacji – machinimy, służy badaniu i komentowaniu w jaki sposób nowe media i technologie są stosowane i wykorzystywane w naszej kulturze. W pracach artysty nie ma zachwytu nad nimi, lecz krytyczny dystans. Wallin świadomie wykorzystuje wizualną siłę związana z popkulturą, chętnie stosuje również silną retorykę, przyciągając w ten sposób widza oraz traktując jako środek przekazu istotnych treści i komunikowanie wartości. Na wystawie Magnusa Wallina w Lubelskiej Zachęcie organizowanej w ramach projektu atomy+bity obok wspomnianego filmu Exit zostaną zaprezentowane również prace: Skyline (2000), Anatomic Flop (2003), Colony (2009) oraz Mission (2009). Twórczość tego słynnego szwedzkiego artysty omówi Gyonata Bonvicini, dyrektor i kurator berlińskiego oddziału Galerii Nordenhake.

 

Magnus_Wallin.jpg

 

Magnus Wallin – (ur. 1965 r.) Szwedzki artysta video, twórca animacji, obiektów i instalacji. Ukończył Duńską Akademię Sztuk Pięknych w Kopenhadze. Obecnie mieszka i pracuje w Malmö, Szwecja. Znany przede wszystkim z filmu Exit z 1997 roku, który został zaprezentowany na 49. Biennale w Wenecji w ramach Platformy Humanizmu (2001). Uczestnik licznych wystaw zbiorowych i indywidualnych w całej Europie i Stanach Zjednoczonych. Związany
z Galerią Nordenhake.

Gyonata Bonvicini – (ur. 1972) Codogno, Mediolan. Mieszka i pracuje w Berlinie. Doktorat obronił na wydziale Historii Sztuki Współczesnej na Uniwerystecie w Parmie. Przez ostatnie dziesieć lat pracował dla państwowych i komercyjnych galerii w całej Europie. Obecnie dyrektor berlińskiego odziału Galerii Nordenhake.

 

Projekt realizowany jest wspólnie z Warsztatami Kultury w Lublinie.

Wystawa czynna do 3 listopada w godzinach 14.00-19.00 za wyjątkiem 31 października i 1 listopada.
 

 

WRÓĆ